سبعة دي ولا تمانية؟!

437

 

“مقتل الكاتبة السعودية بلقيس الملحم على يد أخويها”..

 

الخبر كان بالنسبالي صادم ومروّع، من قبل ما أعرف هي اتقتلت إزاي وكمان معرفتش اتقتلت إمتى، وأكيد بردو مكنتش أعرف مين أخويها وقتلوها ليه، ده كله عادي، بس متقولش عليّ مجنونة لو عرفت إني كمان مكنتش أعرف مين بلقيس الملحم، كل الموضوع إني ف مرة قريتلها مقال وأثر فيا أكتر من كل المقالات اللي تناولت نفس الموضوع.

أنا كمان متأكدتش من صحة الخبر؛ أنا مهمنيش الخبر صحيح ولا إشاعة أد ما همني إن ممكن يكون إيه السبب ف قتل كاتبة.

 

لما انتشر خبر موت بلقيس قريتلها بعض المقالات، بلقيس لخصت في مقالاتها معنى الإنسان، يعني إيه تشوف الجانب المشرق في كل شخص إنت مختلف معاه فكريا، يعني إيه تبقى متسامح وقابل الآخر ولامح فيه جوانب الخير، يعني تفصل نفسك تماما عن معتقداتك وثوابتك وتشوف غيرك كإنسان، فقط إنسان. بلقيس إخواتها قتلوها لأنهم رافضين دفاعها عن الآخر اللي هما شايفينه كافر، مستهتر، غبي، خاين…

 

قالت إيه بقى الكاتبة بلقيس، ببساطة الكاتبة دافعت عن الإنسان، الإنسان كحقيقة مجردة بغض النظر عن توجهاته ومعتقداته، كمعجزة إلهية لم يخلقها الله لإصدار الأحكام وتحديد أطر التعامل لنظرائها من البشر.. الإنسان هو الحل.

 

في مقال لبلقيس دافعت عن أبيها الذي نعت بالمنافق لأنه لا يصلي في المسجد لأنه كان أبا حنونا، وعن أمها التي أثارت الفتنة بكشف وجهها ويكفي أنها ماتت وزوجها راض عنها، كما دافعت عن أختها التي تطرب لعبد الحليم لأنها أخرت زواجها لتربيتها إخوتها بعد وفاة أمهم، أيضا دافعت عن خادمتها المسيحية التي يعتبرها المتشددون نجسا، فقد أنقذتهم من حادث حريق مروع وأصيبت من أجل نجاتهم، كما أن صديقتها التي اعتبروها جليسة سوء لأنها كانت تقيم حفلات أعياد ميلاد لكنها علمتها صناعة الكنزات الصوفية ليبعنها في حفل خيري لصالح الأيتام، وجارتها الشيعية التي قالوا إنها ألعن من اليهود هي التي كسرت ذراعها لتخرجها من بحيرة كانت ستغرق فيها.

 

وختمت بلقيس مقالها بقول: لماذا يعلمونا أن نكره الآخرين؟ الشمس والظلام.. كلاهما لا يحتاجان إلى دليل قطعي على ثبوتهما.

مختصر مقالات بلقيس.. إن كنت أبيض فلا تنكر وجود الأسود، طبيعي إذا كنت متبني رأي أو صاحب توجه فأكيد لديك منطق ودوافع ومواقف أدت بيك للوضع ده، إنما شوف كده الشخص اللي بيفكر ضدك؟ متتفاجئش بأنك متلاقيش حاجة مختلفة، هتلاقيه بردو عنده منطق ودوافع ومواقف أدت بيه إنه يكون عكسك.

 

لما تلاقي رقم سبعة مكتوب على الأرض وتلاقي حد تاني بيقولك شوف التمانية اللي ع الأرض دي؟ متقولش عليه جاهل.. روح بس أقف م الناحية التانية وإنت تعرف أد إيه هو شايفك جاهل!

المقالة السابقةعريس نص سوى
المقالة القادمةهيش وقش وكرانيش

ترك الرد

الرجاء إدخال تعليقك!
الرجاء إدخال اسمك هنا